Jak umírají komety? Mohou zcela zaniknout?

01.08.2015 - Pavel Koten

Jednou z nejčastějších příčin zániku komet je jejich prosté vyhasnutí. Týká se to především komet Jupiterovy rodiny, které se ke Slunci přibližují příliš často. Odhaduje se, že zhruba po tisíci průchodech perihéliem jsou těkavé látky z kometárního jádra vyčerpány a kometa dále „bloudí“ Sluneční soustavou jako temné těleso.

Některé komety se rozpadnou na menší úlomky, přičemž příčinou rozpadu může být slapové působení Slunce nebo velkých planet, případně také příliš vysoká aktivita komety samotné.

Velké planety mohou rovněž gravitačními „šťouchy“ komety ze Sluneční soustavy vystrčit.

A v neposlední řadě musíme rovněž zmínit kolize komet s jinými tělesy, jež byly sice v dávné minulosti mnohem četnější, ale dochází k nim dodnes. Názornou ukázkou bylo roztrhání komety Shoemaker-Levy 9 Jupiterem a následná kolize jednotlivých úlomků s planetou v roce 1994. Zvláštní kategorii pak tvoří komety, které prolétnou tak blízko Slunci, že se buď zcela odpaří, nebo se do hvězdy přímo zřítí.

Tajemství vesmíru 6/2013