Jak velká je Mléčná dráha?

07.02.2014 - Michal Švanda

Naše Galaxie -<p>Mléčná dráha je spirální galaxie s příčkou a je součástí Místní skupiny galaxií</p>
Naše Galaxie -

Mléčná dráha je spirální galaxie s příčkou a je součástí Místní skupiny galaxií


Reklama

Pojem Mléčná dráha má dva významy. Prvním je stříbřitý pás táhnoucí se hvězdnou oblohou, pohled na průřez naší Galaxií. Už Galileo Galilei poukázal na to, že Mléčná dráha je složena z velkého množství slabých, okem nerozlišitelných hvězd, které splývají do zdánlivě spojitého útvaru. V druhém významu se tento pojem často zobecňuje a jako Mléčnou dráhu (angl. Milky Way) označujeme naši mateřskou Galaxii. V tomto případě jde o druhého největšího člena Místní skupiny galaxií (větší je už jen galaxie v Andromedě).

Mléčná dráha je spirální galaxie s příčkou s průměrem disku kolem 92 000 světlených let (přibližně 9 × 1017 km) a tloušťkou disku jen asi 3 130 světelných let. Poměrem by se tedy disk naší Galaxie dal přirovnat ke zvětšenině kompaktního disku. V disku Galaxie se nacházejí především mladší hvězdy, otevřené hvězdokupy a mlhoviny. Galaktický disk je obklopen řídkým kulovým halem s průměrem přes 130 000 světlených let, v němž se nacházejí zejména staré hvězdy koncentrované v kulových hvězdokupách. Celková hmotnost Galaxie se odhaduje na 3–6 bilionů sluncí, přičemž na diskovou část připadá hmotnost pouhých 400 miliard sluncí.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Tajemství vesmíru 11/2012

  • Zdroj fotografií: NASA

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907