Jak velký je vesmír? Co znamená pozorovatelný vesmír?

17.08.2014 - František Martinek

Vesmír je nekonečný a neustále se rozpíná. Přesto můžeme určit jeho velikost. Pokud astronomové „měřili“ správně, pak pozorovaný vesmír má průměr 27,6 miliardy světelných roků. Avšak pozorovatelný vesmír má průměr asi 94 miliard světelných let. A jeho skutečný rozměr je ještě větší.

Určit velikost vesmíru je velmi problematické, neboť se od svého vzniku neustále rozpíná - nikoliv však konstantní rychlostí. I při použití těch největších dalekohledů nemůžeme pozorovat celý vesmír, ale pouze jeho určitou část. Můžeme spatřit jenom objekty, jejichž záření k nám stačilo za dobu existence vesmíru dolétnout při šíření rychlostí světla a podat o svém původu svědectví.

První světlo vyzářené při vzniku vesmíru se vydalo na cestu prostorem před 13,8 miliardami roků. Astronomové dospěli k závěru, že první částice světla musely od okamžiku velkého třesku překonat vzdálenost asi 47 miliard světelných let. Tuto hodnotu nazýváme horizontem událostí, protože vyznačuje rozhraní, za které již nedohlédneme.

Tajemství vesmíru 10/2013