Jak vesmír skončí? Jaké jsou scénáře?

24.10.2015 - Michal Švanda

Škoda, že žádná sázková kancelář nepřijímá sázky na scénář konce vesmíru. Musel by to být kurzovní trhák! Ještě stále totiž není jasné, jakým způsobem se bude kosmos v budoucnu vyvíjet.

Osud našeho vesmíru závisí zejména na vlastnostech temné energie, tajuplné substance, která podle aktuálních měření tvoří převážnou část energie a hmotnosti kosmu a její současný charakter je repulzivní, způsobuje tedy zrychlenou expanzi vesmíru. Pokud bude rozpínání pokračovat, bude se atomární látka neustále ředit, role gravitační síly zeslábne, rozpadnou se gravitačně vázané celky, tepelná energie vesmíru poklesne. Nebudou moct fungovat termodynamické procesy. Tento scénář se označuje termínem Velký zámrz.

Někteří vědci se domnívají, že se bude v čase měnit důležitost temné energie na úkor ostatních interakcí v kosmu. Pokud bude její význam narůstat, převáží v daleké budoucnosti odpuzování nad přitažlivými sílami čtyř interakcí a temná energie doslova roztrhá vše na prvočinitele, tedy na mračno subelementárních částic. Tento scénář označujeme jako Velké roztržení.

TIP: Bude se vesmír rozpínat navěky?

Ještě stále však není vyloučeno, že se odpudivý účinek temné energie nezmění na přitažlivý: rozpínání vesmíru by se tak v daleké budoucnosti zastavilo a obrátilo se ve smršťování. Kosmos by skončil zpět v horké singularitě podobné Velkému třesku, přičemž vědci v takovém případě mluví o Velkém křachu.

Tajemství vesmíru 3/2015