Jak víme, u kterých hvězd hledat exoplanety?

02.07.2014 - Michal Švanda

Bohužel nevíme, ale můžeme to alespoň předpokládat. Před započetím každé exoplanetární mise, zejména té kosmické, jakými jsou například CoRoT nebo Kepler, se astronomové roky věnují zevrubnému studiu velkého množství hvězd. Na jeho základě pak odhadnou typ hvězd, kolem nichž je možné očekávat zajímavé planety: dominují zde zejména klidnější a chladnější hvězdy pozdních spektrálních typů, které žijí dlouho, takže planety mají dostatek času se zformovat. Navíc v jejich okolí nevanou vichry jako u horkých hvězd, jež intenzivně odfukují matečnou mlhovinu, a nenechávají tak pro planety příliš mnoho materiálu.

Na obloze se vytipují oblasti, kde se vyskytuje hodně příhodných hvězdných kandidátů pohromadě, a do nich se pak zamíří dalekohledy. Poté už se jen systematicky proměřují desetitisíce hvězd a v získaných datech se hledají známky exoplanet.

Tajemství vesmíru 7/2013