Jak vybudovat základnu na Měsíci? Přece pomocí 3D tiskárny

07.11.2014 - Martin Reichman

Než přepravovat tuny stavebního materiálu na Měsíc je lépe využít místní zdroje. Se stavbou stálé základny na povrchu Měsíce by měly astronautům pomoci 3D tiskárny

Vybudování stálé základny na Měsíci je složité v mnoha ohledech. Kromě problému s nízkou gravitací, chybějící atmosférou a velkými teplotními rozdíly jde především o vhodný materiál. Dopravit na Měsíc materiál ke stavbě základny je zatím neúměrně drahé.

Základnu si vytiskneme

Přestože oficiálně neexistují žádné konkrétní plány kolonizace Měsíce, vědci z NASA i ESA se touto problematikou intenzivně zabývají. Stále důležitější roli přitom v úvahách vědců hraje 3D tisk. Místo mnoha tun materiálu by stačilo na Měsíc dopravit 3D tiskárnu, která by dokázala pracovat s místními surovinami. Že je to možné, ukázal pokus italských vědců, kteří k 3D tisku použili materiál nalezený uvnitř sopky. Ten má údajně z 99,8% stejné složení jako měsíční prach.

Poslední studie ESA ukazují, že k postavení obyvatelné základny by bylo možné použít nafukovací konstrukce, následně přikryté stavebními bloky vytvořenými právě pomocí 3D tisku. Odhady naznačují, že dostatečně pevný materiál by bylo možné vytvořit v poměru 90% měsíčního prachu a 10% pozemských pojiv. Ve hře je i varianta počítající s využitím slunečního záření k roztavení měsíčního regolitu.

Místo pro základnu: kráter Shackleton

Neméně důležitý je i výběr místa pro základnu. Vědci proto vytipovali lokalitu při okraji kráteru Shackleton nacházející se blízko jižního pólu. Toto místo by vzhledem k Měsíční rotaci mohlo nabízet nejlepší podmínky s ohledem na rozdíl teplot mezi dnem a nocí. Pro kráter hovoří i fakt, že se na jeho okraji nachází římsa, která se svými rozměry a tvarem skvěle hodí jako přistávací plocha.

Přes všechny studie a teoretické výpočty ale zůstává stálá základna na Měsíci stále jen projektem na rýsovacích prknech. Rychlý vývoj v zejména v oblasti využití 3D tisku ale dává tušit, že tomu tak nemusí být na dlouho.

esa.int