Jak vyřešit problémy s krevními skupinami lidské krve?

03.05.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci vyvíjejí enzymy, které z každé krve udělají univerzální krev pro krevní transfuze

Co dělat, když je nutná transfuze a přitom není k dispozici krev určitého typu? Vědci řeší tenhle problém už docela dlouho, až doteď ale nebyla k dispozici ekonomicky uspokojivá odpověď.

Zajímavé řešení nabízejí Univerzita Britské Kolumbie a Centrum pro výzkum krve. Vyvinuli enzym který dovede ořezat antigeny, tedy molekuly cukrů, jejichž přítomnost určuje krevní skupinu A nebo B, z povrchu červených krvinek. Použití tohoto enzymu vlastně z jakékoliv krve vytvoří téměř krev typu 0, která neobsahuje antigeny A ani B. Jako univerzální dárce krve by pak mohla být darována všem příjemcům.

TIP: Ani bílá ani černá: Historie boje za jednobarevnou krev

Vědci využili proces řízené evoluce, při kterém záměrně mutovali gen pro dotyčný enzym a pak vybírali mutanty, co nejlépe ořezávali antigeny z povrchu červených krvinek. Vyšli z bakteriálního enzymu streptokoků a po pěti generacích řízené evoluce získali enzym, který byl 170 účinnější než původní bakteriální verze. Vylepšený enzym ještě nedovede z červených krvinek ořezat úplně všechny antigeny A a B a nedá se tedy ještě použít v medicíně. Vědci jsou prý už ale na dobré cestě a výroba univerzální krve je na dohled.

Journal of American Chemical Society