Jak vzniká magnetické pole planet a k čemu slouží?

28.02.2014 - Michal Švanda

Ne všechny planety mají magnetické pole. Vědci se domnívají, že pro vznik magnetického pole musí být splněny dvě podmínky: přítomnost magnetického materiálu a elektrických proudů. Ve hvězdách (a zřejmě i v nitrech plynných planet) je magnetickým materiálem silně ionizovaný plyn a proudy jsou reprezentovány pohyby tohoto materiálu.

V planetách zemského typu jsou magnetickým materiálem převážně sloučeniny železa (ve většině případů v jádře v roztaveném stavu) a elektrické proudy jsou vyvolány vzájemnými pohyby jednotlivých vrstev jádra vůči sobě. To vysvětluje, proč má magnetické pole Merkur nebo Země, ale nemá jej Venuše (rotuje příliš pomalu) ani Mars (tomu naopak chybí tekuté železné jádro). Všechny plynné planety mají magnetická pole: Jupiter a Saturn přibližně dipólová, magnetická pole Uranu a Neptunu mají komplexní geometrii, pravděpodobně v důsledku komplexních toků hmot v nitrech obou planet.

Magnetické pole na Zemi poskytuje velmi důležitou část obrany proti nabitým částicím z vesmíru (především od Slunce), které by jinak měly destruktivní vliv na živé organismy.

Tajemství vesmíru 12/2012