Jak vzniká pulzar a jak se projevuje? Proč připomínají majáky?

12.11.2014 - Michal Švanda

Jako pulzary se označují rychle rotující neutronové hvězdy, které vydávají elektromagnetické záření. Představují pozůstatek závěrečných stadií extrémně hmotných hvězd, kdy dojde k velmi rychlému gravitačnímu kolapsu centrálních částí hvězdy a k odvržení jejích obálek při procesu zvaném výbuch supernovy. Následně proběhne rychlý kolaps hvězdy až do stavu neutronové degenerace, přičemž se její rozměr zmenší přibližně na 10 km.

V důsledku zákona zachování momentu hybnosti se tento hvězdný pozůstatek velmi rychle roztočí (i na tisíc otáček za sekundu) a dojde také k velkému zesílení původního magnetického pole hvězdy. Takové neutronové hvězdy vydávají rádiové záření, jež má původ v netermálních procesech, především v úzkých kuželech kolem magnetických pólů. Pokud je magnetická osa skloněna vůči ose rotační, pozorujeme „majákový efekt“, kdy se intenzita záření z pohledu vzdáleného pozorovatele pravidelně mění.

Slovníček: Neutronová degenerace

V neutronových hvězdách je látka natěsnána natolik, že protony v jádrech atomů reagují s volnými elektrony za vzniku neutronů; neutronová hvězda se tedy skutečně skládá z neutronové siláže, a je tudíž těžké mluvit v jejím případě o chemickém složení.

Tajemství vesmíru 1/2014