Jak vznikají planetární mlhoviny? A proč se tak jmenují?

21.11.2015 - Michal Švanda

Planetární mlhoviny představují produkty závěrečných stadií vývoje méně hmotných hvězd (lehčích než osm sluncí), přičemž souvisejí s postupných dohoříváním jaderného paliva v jejich nitrech. Pokud jde o budoucnost našeho Slunce, nejprve dohoří v samotném jádře vodík a oblast jeho spalování se přesune do slupky, jež jádro obaluje – z naší hvězdy vznikne rudý obr. Posléze se v samotném jádře zapálí helium, které je produktem vodíkové fúze, a sluneční nitro získá slupkovou strukturu. Od povrchu postupně najdeme obálku neaktivního vodíku, slupku vodíkového hoření, slupku neaktivního helia, slupku heliového hoření a jádro plněné produkty heliového hoření, tedy kyslíkem, dusíkem a uhlíkem. Slunce v tomto stadiu svůj nukleární vývoj ukončí, u hmotnějších hvězd se zapálí i zmíněné prvky a nitro takové hvězdy bude skutečně připomínat spíše cibuli.

Zmíněná struktura je velmi náchylná ke vzniku termálních nestabilit, které se projevují exkurzemi ve výkonu reakcí a prudkým rozepnutím vnějších obálek do okolního prostoru, a to rychlostí často přesahující rychlost únikovou. Tyto uniklé slupky pak vytvářejí značně symetrický rozpínající se útvar – planetární mlhovinu. Uvedený název, jehož autorem se stal v 80. letech 18. století anglický astronom William Herschel, se odvozuje od vzhledu zmíněných objektů: v dalekohledu vypadají jako kruhové plošky, podobně jako některé planety. Není jistě bez zajímavosti, že v astronomických měřítkách je životnost planetární mlhoviny nicotná: horký plyn, který ji vytváří, září jen několik desítek tisíc let.

Tajemství vesmíru 3/2015