Jak vznikl Měsíc? Srážkou s Země s jiným tělesem

17.06.2014 - Pavel Gabzdyl

Vymyslet správný model vzniku našeho souputníka nebylo vůbec jednoduché. V polovině 70. let 20. století, přišly hned dva vědecké týmy s převratnou myšlenkou, že Měsíc vznikl při gigantickém střetu předchůdce naší planety s tělesem asi desetkrát méně hmotným než Země. Ačkoliv se takový scénář vzniku zdál nejprve velmi málo pravděpodobný, postupem času se ukázalo, že nejlépe vysvětluje většinu současných vlastností našeho souputníka.

Podle modelů z konce minulého století se při této události naše Země střetla se svým dvojčetem, které obíhalo po velmi podobné dráze kolem Slunce. Během srážky však došlo k totální destrukci této planety a o většinu jejího materiálu se obohatila Země. Naše planeta se při srážce zachovala jako černá vdova, která svého dočasného partnera zcela zahubila. Zaniklá planeta dokonce dostala i jméno z řecké mytologie – Theia, podle matky Měsíce.

TIP: Planeta Země se ve srážce, během níž vznikl Měsíc, téměř vypařila

Střet „Prazemě“ s její menší sestrou připomínal nepovedený tah v kosmickém biliáru: Theia se k Prazemi nejprve přiblížila z boku. Téměř tečná srážka rozžhavila materiál obou těles v místě střetu na teplotu přes deset tisíc stupňů Celsia a vystřelila jej na oběžnou dráhu kolem Prazemě. Zpomalený zbytek Theii se však už ze spárů gravitačního působení Země nevyprostil, zabořil se do její kůry a tím také zanikl. Kolem Země se z trosek této kolize vytvořil obrovský prstenec rozžhaveného materiálu, z něhož v průběhu několika tisíc let vznikl náš Měsíc.