Jak zachránit korálové útesy? Odvážným geoinženýrstvím klimatu!

26.05.2015 - Stanislav Mihulka

Budeme ochotni manipulovat s atmosférou, abychom zachránili blednoucí korálové útesy?

Korálové útesy jsou v současnosti považovány za jeden z nejzranitelnějších ekosystémů kvůli globálnímu oteplování. Koráli se necítí dobře kvůli rostoucím teplotám povrchu oceánu a také kvůli jeho okyselení zvýšeným obsahem oxidu uhličitého v atmosféře.

Odborníci vzhledem k předpokládanému vývoji klimatu předpokládají, že se v příštích desetiletích bude stále častěji objevovat masivní blednutí korálů, které vede k jejich vymírání. Zároveň se domnívají, že mohutné blednutí korálů bude pokračovat i navzdory nejvíce ambiciózním scénářům omezení oxidu uhličitého, pokud by se náhodou naplnily.

Někteří vědci ale na to nehodlají čekat s rukama v klíně. Mezinárodní tým odborníků na klima a oceány navrhuje jako krizový zásah geoinženýrskou technologii zvanou Solar Radiation Management (SRM). Tento postup zahrnuje napumpování plynu do stratosféry a vytvoření mikroskopických částic, které by odrazily část sluneční energie. Vědci dospěli k názoru, že by takové geoinženýrství pomohlo korálům mnohem víc, než agresivní strategie redukce oxidu uhličitého.

University of Exeter, Nature Climate Change