Jak zahnat útočníka od hnízda? Napodobit varování před dravcem!

03.06.2015 - Stanislav Mihulka

Australští pěvci střízlíkovci dovedou vyděsit mlsné flétňáky napodobením varování před útokem velkého dravého ptáka

Ptáci pozorně sledují okolí a velmi důkladně naslouchají signálům jiných ptáků. Když si nějaký pták všimne nebezpečí a udělá poplach, prchají i ptáci jiných druhů. Jak ale ukázal nový výzkum, někteří ptáci dokázali tento postup využít pro ochranu hnízda před mlsnými dravci.

V Austrálii poblíž Canberry si stavějí hnízda roztomilí pěvci střízlíkovci rudoocí (Acanthiza pusilla).Jejich hnízda tam vykrádají mnohem větší pěvci – draví, velcí a dramaticky černě zbarvení flétňáci stračí (Strepera graculina). Střízlíkovci je vlastními silami nezastaví.

Vymysleli si ale skvělý trik. Naučili se napodobit pokřik místních druhů ptáků, kteří varují před dravcem, jehož kořistí se mohou stát i flétňáci. Vědci to zjistili pomocí experimentů s falešnými flétňáky, při nichž nahrávali zvuky střízlíkovců v okolí hnízd. Nahrané zvuky pak pouštěli flétňákům, kteří prchali před domnělými dravci.

Science News, Proceedings of the Royal Society B