Jak zajistit bezpečnost léků? Jedlými štítky s fluoreskujícími proteiny

Padělané léky ohrožují nejen zisky farmaceutických firem, ale hlavně lidské zdraví. Jedlé, stravitelné a fluoreskující značky by to mohly změnit

19.01.2020 - Stanislav Mihulka

Kolem léčiv se točí velké peníze. Proto také často dochází k falšování lukrativních léků, což přináší mnohem horší problémy, než jenom finanční ztráty farmaceutických firem. Například falšované opiáty podle dostupných údajů již zavinily úmrtí ve 46 státech USA. Odborníci tvrdí, že falšované léky dnes tvoří až 10 procent globálního trhu a jsou každým rokem přímo zodpovědné za tisíce mrtvých po celém světě.

Vědci a výrobci léků se proto snaží přijít s technologií, která by takové padělání léků co nejvíce zkomplikovala. Prozatím takové snahy nebyly příliš úspěšné. Padělatelé jsou vynalézaví a dovedou leccos obejít nebo napodobit. Třeba se teď prosadí novinka amerických badatelů, kteří vytvořili pozoruhodné fluoreskující a zároveň jedlé štítky, které fungují jako kolky na jednotlivé tobolky léku.

TIP: Chytrý obal dokáže sám zjistit, jestli není jídlo zkažené

Tyto štítky mají podobu tenké průhledné folie, která obsahuje syntetické proteiny, založené na přírodních proteinech hedvábí a zároveň na proteinech, které fluoreskují v několika různých, jasně odlišných barvách. Když na tento štítek někdo posvítí LEDkou, tak ihned uvidí fluoreskující barevný vzor, který bude důkazem pravosti dotyčné tobolky léku. Proteinové štítky jsou zároveň jedlé a perfektně stravitelné. V budoucnu by si uživatelé mohli kontrolovat své léky aplikací chytrého telefonu.