Jaké družice se přiblížily ke kometám, nebo je dokonce navštívily?

25.07.2015 - Pavel Koten

Zcela zásadní událostí v oblasti průzkumu komet se stal průlet Halleyovy komety perihéliem dráhy v roce 1986 spojený s průzkumem hned šesticí kosmických sond. Snímky kometárního jádra a výtrysků materiálu byly do té doby nevídané. Od té doby se vlasatice zkoumají pozemskými dalekohledy, ale některé z nich už navštívily i kosmické sondy. Ukázalo se, že komety rozhodně nepředstavují uniformní objekty, ale spíše naopak – jejich variabilita je obrovská.

V roce 2001 získala sonda Deep Space 1 snímky komety Borrelly s vysokým rozlišením. Jádro se ukázalo být velmi suché bez známek výskytu vody, která je zřejmě skryta uvnitř. Sonda zároveň zachytila zřetelné výtrysky z jádra. Kosmická sonda Stardust vypuštěná v roce 1999 dostala obtížnější úkol: při průletu v blízkosti komety Wild 2 v roce 2004 sbírala vyvržené prachové částečky a o dva roky později je dopravila zpět k Zemi. Laboratorní analýza vzorků ukázala některé překvapivé výsledky – například se zdá, že kometa obsahuje materiál, který mohl vzniknout v různých částech dávné Sluneční soustavy. To vede astronomy k přehodnocení původu komet.

Poněkud „brutálnější“ přístup zvolili vědci v případě výpravy Deep Impact. Tato kosmická sonda zasáhla v roce 2005 jádro komety Tempel 1 projektilem s cílem vytvořit kráter a umožnit tak odborníkům nahlédnout do nitra tělesa. Zmíněný pohled potvrdil, že většina vody v kometě je skryta uvnitř. Kometa Tempel 1 byla pak v roce 2011 znovu navštívena v rámci projektu NExT – pod tímto akronymem se ovšem skrývá už zmíněná sonda Stardust, jejíž fungování bylo po úspěšném splnění původních cílů prodlouženo právě o blízký průzkum uvedené komety.

Výpravy kosmických sond ke kometám pokračují i dnes. V roce 2014 se ke kometě Čurjumov-Gerasimenko přiblížila sonda Rosetta, která ji zkoumá dodnes.

Tajemství vesmíru 6/2013