Jaké existují typy hvězd? Co je HR diagram?

11.07.2015 - Michal Švanda

Rozhodně nelze tvrdit, že by byly hvězdy „jedna jako druhá“. Ano, domníváme se, že se jejich struktura a vlastnosti odvíjejí od stejných fyzikálních zákonů a principů. Astrofyzikové si dokonce při popisu niter stálic vystačí s pouhými čtyřmi (parciálními diferenciálními) rovnicemi a s několika málo doplňkovými vztahy. Ve stručnosti můžeme říct, že stav každé hvězdy v daném okamžiku je dán její hmotností, počátečním chemickým složením, stářím a případnou interakcí s okolím (což hraje velmi důležitou roli například v těsných dvojhvězdách).

Stálice mají tedy různé vlastnosti, podle nichž je lze katalogizovat. Jedno takové grafické rozdělení provedli na začátku 20. století nezávisle na sobě Ejnar Hertzsprung a Henry Russell, přičemž zmíněný diagram nese od té doby jejich jméno – Hertzsprungův-Russellův nebo zkráceně HR. Pro každou hvězdu přitom určuje dvě veličiny: její spektrální typ (údaj, který zhruba odpovídá povrchové teplotě tělesa) a její absolutní jasnost (jež přibližně koresponduje s celkovým zářivým výkonem hvězdy).

Uvedené veličiny se pak použijí jako souřadnice dvojrozměrného grafu. Již první pokusy o jeho sestavení ovšem ukázaly, že stálice nevyplňují plochu mezi osami rovnoměrně. Převážná část z nich se kupí kolem diagonály, přičemž mluvíme o hlavní posloupnosti. Další nalezneme vpravo nahoře nad diagonálou, v oblasti chladných zářivých hvězd – rudých obrů. Naopak zcela dole vlevo, v oblasti teplých, málo zářivých hvězd, se nacházejí bílí trpaslíci. A konečně úplně nahoře je oblast obrů a nadobrů, tedy skutečně obřích a hmotných hvězd.

Tajemství vesmíru 9/2014