Jaké hvězdy řadíme mezi typ T Tauri? Čím jsou zvláštní?

19.12.2015 - Michal Švanda

Jako T Tauri označujeme rané vývojové stadium hvězd slunečního typu ještě před jejich příchodem na hlavní posloupnost Hertzsprungova-Russellova diagramu. Jedná se o pozdní vývojovou fázi protohvězdy, tedy objektu, v jehož nitru se dosud nezažehly stabilní termojaderné reakce. Hvězdy typu T Tauri získávají energii pomalým gravitačním smršťováním: jsou 2–5× větší než Slunce a obklopuje je oddělený plynný disk (zbytek po formaci hvězdy), v němž se mohou utvářet zárodky planet.

Nitro hvězd T Tauri je plně konvektivní, tudíž u nich vznikají velmi silná magnetická pole, jež se projevují velkými skvrnami na povrchu a rozsáhlou magnetosférou. Pole procházejí i diskem a v důsledku odlišné rotace disku a hvězdy se do nich ukládá energie, takže se často stávají nestabilními. Pozorujeme pak ekvivalenty slunečních erupcí, ovšem tisíckrát i vícekrát mohutnější. Díky těmto zábleskům představují T Tauri zástupce jedné skupiny nepravidelně proměnných hvězd.

Tajemství vesmíru 4/2015