Jaké je nejstudenější místo Sluneční soustavy?

06.06.2014 - Michal Švanda

Na tuto otázku není jednoduché odpovědět. Lidstvo zatím prozkoumalo jen velmi malý zlomek těles našeho solárního systému a ještě o menším množství těles získalo fyzikálně relevantní údaje, mezi něž se řadí i teplota.

Zajímá-li nás nejchladnější známé těleso Sluneční soustavy, musíme se vydat do jejích hlubin. Například průměrná povrchová teplota Neptunova měsíce Tritonu byla změřena v hodnotě −235 °C, tedy pouhých 38° nad absolutní nulou. Ještě níže klesá teplota na ledových tělesech za drahou Neptunu, kde jde však spíše o opodstatněné odhady než o rigorózní měření.

Například ze spektroskopie a škálovacích zákonů lze odhadnout, že planetka Sedna by mohla mít průměrnou povrchovou teplotu pouhých 12° nad absolutní nulou. Vědci ji přitom nepovažují za rekordmana s ohledem na to, že na samotné periferii Sluneční soustavy se očekává celý Oortův oblak ledových těles, zmrzlých na teplotu pouhých jednotek stupňů nad absolutní nulou.

Lokálně chladné oblasti na jiných tělesech se však nacházejí mnohem blíže, než bychom si mohli myslet. Typický příklad představuje oblast jižního pólu našeho Měsíce, kam na dna kráterů nikdy nezasvítí Slunce. Měření sondy Lunar Reconnaissance Orbiter doplněná detailním matematickým modelováním ukazují, že teplota regolitu v těchto oblastech věčného temna se pohybuje kolem −240 °C, tedy ještě níže než povrchová teplota Tritonu.

Tajemství vesmíru 7/2013