Jako surealistický obraz: Mlhovina v Orionu v nepravých barvách

10.04.2014 - Redakce

Jako surrealistický obraz plný barev vypadá Velká mlhovina v Orionu, asi nejznámější a nejpopulárnější mlhoviny vůbec. Zde, na okraji velkého molekulárního mračna, se rodí nové nové horké hvězdy z jasně zářícího plynu. Na tomto složeném obrázku z Hubbleova teleskopu v nepravých barvách jsou chuchvalce a filamenty prachu a plynu zvlášť výrazné. Mlhovina v Orionu je od nás vzdálena jen 1 500 světelných let.

Velkou mlhovinu v Orionu můžete najít i prostým okem velmi blízko tří hvězd Orionova pásu. Navíc tato mlhovina hostí jasnou otevřenou hvězdokupu Trapéz, v níž se rodí řada nových hvězd. Tyto vesmírné porodnice jsou plné vodíkového plynu, horkých mladých hvězd a výtrysků vystřelujících hmotu velmi vysokou rychlostí. Známá také jako M42 se Mlhovina v Orionu rozpíná v šíři 40 světelných let a je umístěna ve stejném spirálním rameni v naší Galaxii jako Slunce.