Jakou největší galaxii známe?

23.05.2015 - Michal Švanda

Galaxie jsou – podobně jako hvězdy – každá jiná. Pokud jde o velikosti, rozlišujeme tři typy. V prvé řadě se jedná o galaxie trpasličí, které se často svými rozměry blíží spíš hvězdokupám (například nejmenší známá galaxie Segue 2 zahrnuje maximálně několik stovek stálic). Obvykle však máme co do činění s útvary o velikosti stovek světelných let, jež obsahují desítky až stovky milionů hvězd.

Druhou skupinu představují spirální galaxie, které jsou také ve vesmíru nejčastější – odhaduje se, že zastupují 60–75 % všech galaxií a patří k nim mimo jiné i Mléčná dráha. Dosahují rozměrů desítek až stovek světelných let a obsahují desítky až stovky miliard hvězd.

A nakonec můžeme hovořit o galaxiích eliptických, jež se v kosmu řadí k nejhmotnějším. Jedná se o staré vesmírné objekty, které mnohdy představují produkt srážek menších galaxií. A právě do této skupiny náleží i největší známá galaxie, IC 1101 v souhvězdí Panny, již v roce 1790 objevil William Herschel. Odhaduje se, že její halo měří 2,8 milionu světelných let a její hmotnost zhruba 2 000× převyšuje hmotnost Mléčné dráhy. Vědci předpokládají, že objekt těchto rozměrů musel vzniknout v důsledku mnoha srážek menších galaxií v těsné kupě.

Tajemství vesmíru 9/2014