Jaký nejvzdálenější objekt ve vesmíru byl dosud objeven?

28.06.2014 - Michal Švanda

Nejvzdálenější pozorovatelné objekty ve vesmíru představují kvazary, jádra starých aktivních galaxií. Jsou velmi zářivé, neboť je tvoří supermasivní černé díry, na něž dopadá množství okolo ležícího materiálu. Vzdálenost takových objektů odvozujeme z Dopplerova posunu spektrálních čar způsobeného rozpínáním vesmíru.

V současnosti je proto nejvzdálenější objekt s označením UDFj-39546284 (předpona naznačuje, že se jedná o objekt pozorovaný Hubbleovým vesmírným dalekohledem s dlouhou expozicí, v rámci projektu ultrahlubokého pole). Červený posuv 11,9 udává, že světlo registrované v současnosti opustilo tento objekt před 13,37 miliardy let. Snímek tedy zobrazuje zárodek galaxie (zdroj zachyceného záření však v současnosti již téměř jistě neexistuje), jak vypadal 380 milionů let po Velkém třesku.

Vezmeme-li v úvahu rozpínání vesmíru, nachází se pozůstatek zdroje UDFj-39546284 v současnosti ve vzdálenosti kolem 33 miliard světelných let.

Tajemství vesmíru 7/2013