Aktualizováno: Japonská sonda Akacuki vstoupila na oběžnou dráhu Venuše

11.12.2015 - Martin Reichman

Japonská sonda Akacuki vstoupila na oběžnou dráhu Venuše. Stalo se tak přesně po 5 letech od jejího prvního neúspěšného pokusu

V roce 2010 to ještě nevyšlo, o pět let později svůj reparát Akacuki zvládla. S poškozenou hlavní pohonnou jednotkou a jen s pomocí svých stabilizačních trysek, vstoupila v pondělí ráno japonská sonda na oběžnou dráhu Venuše.

Aktualizováno: Japonská vesmírná agentura JAXA potvrdila, že se sondě Akacuki podařilo zachytit na oběžné dráze Venuše. Chikako Hirose také oznámil, že v nejbližším bodě bude sonda od povrchu Venuše vzdálená 400 kilometrů, v nejzazším 440 tisíc kilometrů. Jeden oběh Akatsuki kolem planety bude trvat 13 dnů a 14 hodin.

Neúspěšný první pokus

Během svého prvního pokusu v prosinci 2010 sonda nezvládla svůj brzdící manévr a nepodařilo se jí tak zachytit na oběžné dráze. Během manévru také došlo k poškození hlavního motoru sondy. Na svůj druhý pokus si musela sonda počkat přesně 5 let.

V noci z neděle na pondělí (krátce před 1 hodinou ranní) započala Akacuki pomocí svých stabilizačních trysek nový brzdící manévr, který trval 20 minut a 30 sekund. Podle prvních dat, které má JAXA k dispozici to vypadá, že vše proběhlo přesně podle plánu a sonda tentokrát úspěšně vstoupila na oběžnou dráhu Venuše.

Nyní začne fáze kalibrace vědeckých přístrojů – zatím není zcela jasné v jaké kondici sonda je a zda všech šest jejích vědeckých přístrojů funguje.

global.jaxa.jp, spaceflightnow.com