Japonská sonda Hayabusa míří k asteroidu

9 . 5 . 2003

Japonsko vypustilo do vesmíru sondu Hayabusa, která podrobně prozkoumala malý asteroid Itokawa a odebrala z něj vzorky. Zpět na Zemi byly vzorky dopraveny v červnu 2010.

Sonda byla vypuštěna na meziplanetární dráhu z kosmodromu Kagošima. O rok později uskutečnila gravitační manévr při průletu kolem Země ve výši 3 725 km. V průběhu průletu kolem Země byly pořízeny ke kalibračním účelům snímky Měsíce a Země kamerou ONT-T. V roce 2005 zakotvila ve vzdálenosti 20 km od cíle a začala se připravovat k sestupu k asteroidu.

Sonda se o přistání pokusila dvakrát, v prvním případě na asteroidu strávila přibližně 30 sekund, při druhém asi minutu. Odběr vzorků se ale ani v jednom případě nezdařil podle plánu. Na několik let poté sonda ztratila spojení se Zemí, na kterou se vrátila až v roce 2010.

I přes potíže s odběrovým zařízením sondy přistávací pouzdro skutečně přineslo na Zem kolem 1500 mikroskopických zrnek z asteroidu Itokawa.