Jde se do finále: Začala montáž zrcadel dalekohledu Jamese Webba

01.12.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

První z celkem 18 segmentů primárního zrcadla nového teleskopu Jamese Webba je na svém místě. Začala finální část jeho montáže

Dalekohled James Webb Space Telescope (JWST) by se měl stát nástupcem známého Hubbleova vesmírného dalekohledu. Zkratka o „nástupci“ ale není úplně přesná. JWST se zaměří na výzkum vesmíru v oboru infračerveného záření, zatímco Hubble snímá vesmír především ve viditelném a ultrafialové spektru (a blízkém infračerveném záření). Jde tedy spíše o nástupce ve smyslu náhrady dosluhujícího zařízení.

Plocha primárního zrcadla JWST bude sedmkrát větší než v případě Hubbleova teleskopu. Objektiv JWST bude složen z osmnácti hexagonálních segmentů o celkovém průměru 6,5 metru, což umožní nahlédnout hlouběji do vesmírného prostoru a pozorovat slabší objekty. Velké zrcadlo také dovolí pořizovat snímky s mimořádným rozlišením. Tak velký objektiv však není možné zhotovit z jednoho kusu a ten pak instalovat přímo na dalekohled. Proto se musí všech osmnáct segmentů zrcadla rozložit do požadovaného tvaru až ve vesmíru.

V Goddardově kosmickém středisku nyní nadešla dlouho očekávaná chvíle. Na konci listopadu započala montáž prvního zrcadla nového teleskopu. Jednotlivé části zrcadla měří 1,3 metru v průměru a váží přibližně 40 kilogramů. Vyrobena jsou z beryllia, které je nejen mimořádně lehké, ale také tepelně a mechanicky odolné. NASA počítá, že montáž všech částí potrvá zhruba do dubna příštího roku a do vesmíru by měl odstartovat v roce 2018.

Pokud vás zajímá, jak taková montáž vlastně vypadá, podívejte se na online přenos.

• Zdroj fotografií: NASA/Chris Gunn