Je černá díra v Mléčné dráze zdrojem vysoce energetických neutrin?

17.11.2014 - Martin Reichman

Pozorování rentgenových teleskopů naznačuje, že obří černá díra uvnitř Mléčné dráhy může produkovat vysoce energetická neutrina

Neutrina představují zatím ne zcela rozluštěnou záhadu. Předpokládá se, že se jedná o hmotné částice, vznikající při termonukleární reakci. Některé teorie pracují s tím, že by se neutrina mohla pohybovat i rychleji než světlo.

Země je podle všeho bombardována neutriny neustále, jejich zdrojem je především Slunce. Existují ale i vysoce energetická neutrina, jejichž původ zatím vědci neznají. Nejnovější pozorování trojicí rentgenových teleskopů Chandra, Swift a NuSTAR ale naznačují, že jejich zdrojem by mohla být supermasivní černá díra uvnitř Mléčné dráhy. Pokud by se tato teorie potvrdila, bylo by to poprvé, kdy byla neutrina vystopována zpět k černé díře.

Detekce neutrin se svou technikou i principy značně liší od detekce záření. Je velmi obtížná, protože neutrina nevykazují elektromagnetickou ani jinou silnou interakci, jen interakci slabou. Na Zemi se k jejich zachycení používá neutrinová observatoř IceCube v Antarktidě. Od roku 2010 se této observatoři podařilo zaznamenat pouhých 36 vysoce energetických neutrin.