Je hnědý trpaslík hvězdou?

21.02.2014 - Michal Švanda

Hnědí trpaslíci jsou v „kosmické zoo“ na pomezí mezi hvězdami a planetami. Jde o plynné objekty s charakteristickou hmotností mezi 10 a 80 hmotnostmi Jupiteru a povrchovou teplotou 300 až 1 000 kelvinů. Je zajímavé, že bez ohledu na hmotnost mají všichni velikost srovnatelnou s Jupiterem.

Oproti hvězdám jsou hnědí trpaslíci málo hmotní, aby ve svém nitru udrželi termonukleární reakci. Oproti planetám však hnědí trpaslíci hmotnější než třináct Jupiterů ve svém nitru krátkodobě termonukleární reakce provozují – spalují především deuterium, a ti velmi hmotní i lithium. Někteří jsou protkáni silokřivkami magnetických polí a projevují se erupcemi v rentgenové oblasti spektra. Přesto hnědý trpaslík hvězdou není.

Tajemství vesmíru 11/2012