Je prostor mezi planetami stejný jako mezi galaxiemi?

20.08.2014 - František Martinek

Meziplanetární prostor ve Sluneční soustavě prostupuje mj. sluneční vítr, což je proud nabitých částic ze Slunce o rychlosti 350 až 400 km/s při průměrné hustotě 10 protonů v jednom krychlovém centimetru. Především ale tento prostor křižují planetky, komety a meteoroidy. Ke znalostem o meziplanetárním prostředí přispívají kosmické sondy putující ke vzdáleným planetám.

Intergalaktický prostor (prostor mezi galaxiemi) se rovná téměř perfektnímu vakuu a obsahuje pouze několik atomů hmoty (převážně vodíku) v metru krychlovém. Naproti tomu vzduch, který dýcháme, obsahuje ve stejném objemu 1025 molekul. Nicméně blízké galaxie se navzájem ovlivňují – dokonce si vzájemně „kradou“ hmotu – například naše Galaxie připravila o část plynů dvě blízké trpasličí galaxie: Velké a Malé Magellanovo mračno.

Zmiňovaná „svítící“ hmota (galaxie, hvězdy, planety apod.) tvoří pouze asi 4,9 % vesmíru. Celý vesmír je prostoupen skrytou hmotou (26,8 %) a skrytou energií (68,3 %). O povaze těchto dvou složek toho zatím víme jen velmi málo. Podle japonských astronomů skrytá hmota obklopující galaxie dosahuje až k hranicím sousedních galaxií a vyplňuje tak mezigalaktické prostředí.

Tajemství vesmíru 10/2013