Nachází se v centru každé galaxie supermasivní černá díra?

03.05.2014 - Michal Švanda

Astronomové se domnívají, že supermasivní černé díry, tedy černé díry s hmotnostmi tisíců až miliard sluncí, se nacházejí v centru téměř každé galaxie a dost možná i v centrech kulových hvězdokup.

Hypotéza o velmi hmotných černých dírách v centrech galaxií má jen jeden háček – takový objekt není jednoduché vytvořit v kontextu teorie vzniku galaxií. Fyzikové se domnívají, že postačí „nějak“ vytvořit zárodek této černé díry, o hmotnosti jen několika stovek sluncí, a o zbylý nárůst se již postará nasávání (akrece) okolního materiálu.

Tyto zárodky by mohly vzniknout buď kolapsem prvních velmi hmotných hvězd, nebo přímým gravitačním kolapsem hustého plynu v centru protogalaktického disku. Případně by mohly tyto zárodky vzniknout samovolně krátce po zrodu vesmíru. Astrofyzikové nejsou jednotní a na toto téma se neustále vedou debaty.

Tajemství vesmíru 4/2013