Je ve vesmíru skutečně vakuum?

04.02.2014 - Michal Švanda

Galaktický prostor -<p>Nejméně atomů se nachází v prostou mezi galaxiemi. Ale ani tam není skutečné „vzduchoprázdno“</p>
Galaktický prostor -

Nic jako ideální vakuum neexistuje. Kosmický prostor je nepředstavitelně prázdný ve srovnání s tím nejlepším technickým vakuem, které dovedeme vyrobit na Zemi, přesto však obsahuje nepřeberné množství prachu, plynu nebo elementárních částic, je protkán elektromagnetickým zářením a magnetickými poli.

V okolí Země najdeme v každém krychlovém centimetru v průměru kolem pěti protonů (jader vodíku) slunečního větru. Hustota látky se ve vesmíru mění, minima dosahuje v prostoru mezi galaxiemi, kde je méně než jedna částice v krychlovém centimetru. Dále nás kvantová mechanika učí, že i ideální vakuum je vyplněno neustále vznikajícími a zanikajícími páry částice–antičástice, které jsou podstatou energie vakua.

Tajemství vesmíru 10/2012