Jeden ze čtyř Američanů neví, že Země krouží kolem Slunce

23.02.2015 - Martin Reichman

Otáčí se Země kolem Slunce, nebo Slunce krouží okolo Země? Zdánlivě triviální dotaz položili vědci 2 200 respondentům. Dopadlo to neslavně

Výsledky průzkumu Národní vědecké nadace (NSF) byly pro vědce doslova šokující - 26% respondentů v USA na tuto otázku nedokázalo odpovědět vůbec, nebo ji odpovědělo chybně.

V další části průzkumu, sestávajícího se z 10 otázek z oblasti vědy a biologie - 39% dotázaných správně spojilo počátek vesmíru s velkým třeskem a 51% Američanů ví, že antibiotika neúčinkují na viry. Průzkum, který NSF provádí každé 2 roky, vzniknul již v roce 2012, jeho výsledky (bez detailní metodiky) byly ale zveřejněny až nyní.

Evropské centrum vzdělanosti

Než šmahem odsoudíme americké nevzdělance, vězte, že totožný průzkum prováděný v roce 2005 v Evropské unii dopadl stejně neslavně. Na jednu ze základních otázek vědy – zda se Slunce otáčí kolem Země, nebo naopak, odpovědělo správně jen 66% dotázaných a v otázce antibiotik má jasno jen 46% Evropanů. Čtvrtina Američanů a třetina Evropanů tak patrně netuší, jak vypadá naše Sluneční soustava.

Ve vědecké části dosáhli Američané průměru 69% správných odpovědí, Evropané jen 65%, Jihokorejci 64% a Malajsijci 41%. V části věnované biologii si Evropa vedla lépe s průměrem 60% správných odpovědí. Američané odpověděli správně na 54% otázek, Číňané a Jihokorejci na 51% a Japonci na 46% otázek.

nsf.gov