Jedna z nejstarších: Kulová hvězdokupa M5 skrývá sto tisíc hvězd

27.04.2014 - Redakce

"Nádherná mlhovina, která leží mezi souhvězdím Vah a Hada," začal popis pátého objektu ve svém katalogu Charles Messier v 18. století. Ačkoliv se Messierovi tento objekt jako mlhavý obláček, ve skutečnosti jde o kulovou hvězdokupu se zhruba stem tisíce hvězd. Ty jsou gravitačně vázány do prostoru o velikosti okolo 165 světelných let, který se nachází 25 000 světelných let daleko v halu naší Galaxie.

M5 je jedna z nejstarších hvězdokup, její stáří se odhaduje na 13 miliard let. Zatímco Messier viděl ve svém dalekohledu "mlhovinu", Hubbleův teleskop se svou výrazně lepší optikou dokáže zachytit skutečnou podstatu a krásu tohoto uskupení. Na obázku je zachycen centrální region M5 o šířce okolo 20 světelných let. Jsou jasně patrné staří červení obři či horcí modří superobři.