Jedovaté oceány bez kyslíku přivodily masovou zkázu života v triasu

05.04.2015 - Stanislav Mihulka

Ohromující sopečné erupce otrávily mořskou vodu i vzduch a vytvořily velké oblasti oceánů bez kyslíku. To je zaručený recept na katastrofální vymírání koncem triasu

Ve druhohorách, na konci období zvaného trias, došlo před 201 miliony let k jednomu z pěti nejstrašlivějších vymírání na Zemi. Vymřela tehdy nejméně polovina známých druhů všech organismů a došlo k tomu zřejmě dost rychle, v období kratším než 10 tisíc let. Planeta se dost vylidnila a uvolněné místo mohli v období jury zaujmout stále větší dinosauři.

Podle všeho v tom neměl prsty žádný meteorit, protože z té doby neznáme žádný kráter dostatečné velikosti. Spouštěčem velikého vymírání byly gigantické vulkanické erupce, k nimž došlo během rozpadu superkontinentu Pangea na jednotlivé kontinenty. Soptilo se hlavně v místech vznikajícího Atlantického oceánu, kde se celkem vylily neuvěřitelné 2 až 3 miliony kilometrů krychlových lávy.

Vědci zjistili, že kvůli mohutným sopečným erupcím z mořského dna a masivnímu uvolňování sopečných plynů došlo v té době k rozvrácení cyklů živin v oceánech a k rozvoji ohromných zón mořských vod bez kyslíku. Zároveň došlo k uvolnění velkého množství jedovatého sulfanu, který na mnoha místech otrávil mořskou vodu i vzduch. Pak nastalo nekompromisní masové vymírání života na Zemi.

University of Southampton, Geology