Jehla v kupce sena: Vědci objevili v sousední galaxii „spící“ černou díru

Mezinárodní tým vědců věří, že se mu podařilo objevit „spící“ černou díru ve Velkém Magellanově mračnu. Hvězda, která dala vzniknout této černé díře, navíc podle vědců zmizela bez jakékoli známky exploze.

19.07.2022 - Martin Reichman

Vědci věří, že se jim podařilo objevit první „spící“ černou díru hvězdné hmotnosti, která byla detekována mimo naši galaxii. Černé díry hvězdné hmotnosti představují zbytky po závěrečných životních stadiích velmi hmotných stálic. Vznikají překotným gravitačním kolapsem vyhaslého jádra obří hvězdy a na jejich přítomnost můžeme usuzovat pouze v případě, že se nacházejí ve vícečetném systému a „odsávají“ materiál z okolních stálic. Látka poté padá na černou díru, zahřívá se a září v rentgenovém oboru.

To ale neplatí pro „spící“ černé díry – ty podle současných teorií nevyzařují dostatečně vysoké úrovně rentgenového záření, takže jsou pro nás takřka nepozorovatelné.

TIP: Astronomové objevili nejmenší a Zemi jednu z nejbližších černých děr

Vědci při svém pátrání po neviditelných černých dírách prohledali téměř 1 000 hmotných hvězd a podle vedoucího studie Tomera Shenara jde o skutečný „objev jehly v kupce sena“. Nově objevená černá díra, označovaná jako VFTS 243, má podle vědců hmotnost odpovídající nejméně 9 Sluncím a nachází se v rozlehlé emisní mlhovině Tarantule uprostřed Velkého Magellanova mračna. Jejím souputníkem je horká hvězda 25× hmotnější než naše Slunce.