Jupiter se dívá: Proč vypadá jako Kyklop?

30.10.2014 - Martin Reichman

Nový snímek Hubbleova vesmírného teleskopu zachycuje planetu Jupiter s objektem připomínající obří oko Kyklopa

Nejde o chybu v optice dalekohledu ani o fotomontáž, ve skutečnosti je černá skvrna stínem Jupiterova měsíce Ganymeda. Podobné stíny na jeho povrch vrhají čtyři Jupiterovy měsíce pravidelně. Ganymedův stín Hubble shodou okolností zachytil v centru Jupiterovy Velké rudé skvrny.

Obří mizející hurikán

Typická Jupiterova rudá skvrna je vlastně obrovský hurikán v horních částech atmosféry tohoto plynného obra. Hurikán se otáčí se v západním směru (tedy proti pohybu hodinových ručiček), kdežto zbytek planety rotuje ve východním směru. Její vznik, původ, fyzikální vysvětlení a chování nebylo do současnosti zcela jasně objasněno a pro vědeckou obec je stále velkou neznámou.

Víme jen, že skvrna mění svoji velikost, tvar i barvu a v posledních letech se rychle zmenšuje. V současné době má průměr zhruba 16 tisíc kilometrů, původně přitom byla dvakrát větší než planeta Země.

esa.int