Jupiter v Ultra HD: Hubble zmapoval největší planetu v časosběrném dokumentu

14.10.2015 - Martin Reichman

Doposud nejdetailnější záznam Jupitera potvrdil zmenšování jeho velké rudé skvrny. Odhalil také vzácný atmosférický jev zachycený sondou Voyager 2

Výsledkem přibližně rok trvajícího snímkování největší planety naší Soustavy, je doposud nejdetailnější záznam Jupitera. Časosběrný dokument, pořízený pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu, mimo jiné potvrzuje trend zmenšování velké rudé skvrny v horních částech Jupiterovy atmosféry. Proti roku 2014 se skvrna zmenšila o 240 kilometrů. Pozorování také odhalilo, že oblast velké rudé skvrny je sužována vichry o rychlosti 150 metrů za sekundu.

TIP: Rudá skvrna na Jupiteru se zmenšuje. Obrovská bouře utichá?

Za skutečný unikát pak vědci považují záznam „nepolapitelné vlnky“ poprvé zachycené sondou Voyager 2 již před 36 lety. Od této doby se až dosud tento unikátní jev, vyskytující se v severní části Jupitera nepodařilo znovu spatřit. Nepolapitelná vlnka souvisí s výskytem bouří v pásu okolo 16° severní šířky Jupiterovy atmosféry a velmi vzácně se objevuje i v cyklónových oblastech na Zemi.

Jupiter ale není jediným objektem, na který Hubbleův teleskop zaměřil svůj pohled. Stejné péče se dostalo také Uranu a Neptunu, jejichž časosběrný záznam bude zveřejněn později. Počítá se také s vytvořením záznamu Saturnu.

YouTube | NASA Goddard