Jupiterův měsíc má pod povrchem 10× hlubší oceán, než je ten pozemský

17.03.2015 - Martin Reichman

Největší měsíc naší Sluneční soustavy – Ganymed pod svým povrchem ukrývá obrovský podzemní oceán

Nová studie vychází z pozorování Hubbleova vesmírného teleskopu. Ganymed jako jediný měsíc ve Sluneční soustavě má své vlastní magnetické pole. Právě interakce mezi magnetismem měsíce a Jupiteru vědce přesvědčila o existenci podzemního oceánu.

Oceán odhalily měsíční záře

Vedlejším efektem Ganymedova magnetického pole jsou zářící pásy elektrifikovaného plynu v okolí jižního a severního pólu tohoto měsíce. Interakce se silným magnetismem Jupitera způsobuje houpavý efekt, který je právě na pohybu měsíční záře pozorovatelný. Houpavý pohyb a odchylky v jeho pohybu vědci připisují obřímu podzemnímu rezervoáru.

Z pozorování pohybu Ganymedových září vědci usuzují, že podpovrchový oceán je slaný. Má totiž podle nich vlastní magnetismus. Tato třetí (nejslabší) magnetická síla se pak promítá do magnetismu samotného měsíce. Rozdíl, který v houpavém pohybu slaný oceán způsobuje, je podle vědců 2 stupně. Pokudy by oceán neexistoval, výkyv by musel být výrazně větší – alespoň 6 stupňů.

Ganymedův oceán se pravděpodobně nachází pod ledovou slupkou v hloubce 150 kilometrů a jeho předpokládaná hloubka je zhruba 100 kilometrů. Tento vesmírný oceán je tak téměř 10× hlubší, než oceán na Zemi.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA