JWST: Jak se převáží největší vesmírný dalekohled

25.02.2015 - Martin Reichman

Vesmírný dalekohled Jamese Webba je největším teleskopem, jaký kdy byl postaven. Dalekohled, který má v roce 2018 nahradit dosluhující Hubbleův teleskop, je téměř 3× větší než jeho předchůdce. Na rozdíl od něj se nebude pohybovat na nízké oběžné dráze, ale bude umístěn v Lagrangeově bodě L2 soustavy Země-Slunce, tedy asi 1,5 milionu kilometrů od Země, na opačné straně než Slunce. Servisní lety současnými běžnými pilotovanými prostředky k tomuto teleskopu jsou proto prakticky vyloučeny, i proto jsou testy nového teleskopu zcela klíčové.

Jak cestuje dalekohled

JWST byl na počátku února přepraven do Johnsonova vesmírného centra v Houstonu, kde jej nyní čeká série kryogenních testů v komoře, která hostila mimo jiné i kosmické lodě Apollo. Přeprava tohoto citlivého kolosu nebyla vůbec jednoduchá.

Dalekohled byl v Goddardově kosmickém středisku uložen do 75 tun těžkého kontejneru, a poté, pomocí obřího tahače, přepraven na základnu Andrews v Marylandu. Cesta na základnu mu ubíhala velmi pomalu, obří tahač se pohyboval průměrnou rychlostí jen 8 kilometrů za hodinu. Na základně byl kontejner naložen do vojenského dopravního letounu C-5 určeného k přepravě tanků. Po přistání v Houstonu opět naložen na tahač a přepraven do Johnsonova centra.