Výzkum na myších: Posila pro naše mozky

29.08.2013 - Vendula Hrnčířová

Časopis Science uveřejnil analýzu změn, jež ve stárnoucím mozku způsobují zhoršení paměti, a zároveň naznačil možnosti, kterými se současný výzkum v této oblasti ubírá

Mezinárodní tým vědců z Laboratoře pro výzkum stárnutí a kognitivních nemocí Evropského institutu pro neurovědy v německém Göttingenu zkoumal mozek na příkladu laboratorních myší ve třech věkových kategoriích. Zvířata, jejichž průměrná délka života je 26–28 měsíců byla rozdělena na tříměsíční, osmiměsíční a šestnáctiměsíční jedince. Během stejného, hodinu trvajícího výcviku si měla zapamatovat místa, kde ve speciálně upravené kleci dostávala do pacek slabé elektrošoky.

Druhý úkol testoval jejich prostorovou paměť. V kruhovém bazénku s vodou měly myši najít malou plošinku, umístěnou těsně pod hladinou, a zapamatovat si ji, aby při příštím ponoření do vody své záchrany dosáhly snáze a rychleji. Když byl pokus po dvaceti čtyřech hodinách zopakován, reagovaly při paměťových zkouškách mladší myšky jednoznačně bystřeji.

Následovala analýza oblasti mozku zvané hipokamp, která je s učením spjatá (u hlodavců i lidí). Tříměsíční zvířátka vykazovala po lekci ještě za hodinu změněnou aktivitu až u 2 229 genů – 1 980 z nich svou činnost zvýšilo, 449 naopak utlumilo. Mozek šestnáctiměsíčních kusů již po hodině na nové zkušenosti téměř nereagoval a v neuronech hipokampu se změněná aktivita projevovala jen u šesti genů.

Mezi klíčové procesy stabilizující dlouhodobou paměť patří malé chemické změny na bílkovinách v centrech nukleozomů na dvojvláknu DNA. Právě na úrovni této základní strukturní jednotky uspořádaní DNA odhalili vědci mezi mladými a postaršími myškami zásadní rozdíl. U juniorů zvýšenou aktivitu mnohých „paměťových“ genů v hipokampu umožňuje acetylace jedné z aminokyselin (lysin) v histonu H4 (který je zase jednou z bílkovin jádra nukleozomu). Následkem této reakce se na konkrétním úseku aktivují příslušné geny, naopak po deacetyláze, tedy návratu k normálu, se tyto geny opět „uspí“.

U starších myší k acetaci dochází jen částečně, geny se neprobouzí a tak se zhoršuje i pružnost paměti. Badatelé se tedy pokusili šestnáctiměsíčním myším vpravit do hipokampu injekcí látku potlačující deacetylázu – po čtyřiadvaceti hodinách zvířata skutečně vykazovala lepší paměť – zvýšila se míra acetylace i genové aktivity.

Mechanismů zodpovědných za stárnutí mozku je samozřejmě více, stejně jako negativních následků umělého ovlivňování genů. I tento výzkum však může přispět k zlepšení budoucí terapie.