K čemu se dá využít zákryt vesmírných těles?

15.08.2015 - Michal Švanda

Jak tělesa Sluneční soustavy bloudí oblohou, občas se při pohledu ze Země dostanou před jasnou hvězdu. A v tu chvíli nastávají astronomům žně. Zákryty hvězd Měsícem představovaly donedávna velmi důležitý pozorovací materiál, jenž sloužil k upřesnění skutečné trajektorie našeho souputníka v prostoru.

Po umístění koutových odražečů na lunární povrch však zmíněná pozorování z velké části ztratila smysl. Zákryty se využívaly také k upřesnění topografie měsíčního povrchu (což se s radary na palubách kosmických sond stalo opět zbytečným), případně pro účely stelární astronomie, tedy k odhalování dvojhvězd či k upřesňování jejich vlastností.

Mnohem větší význam pak mají zákryty hvězd planetkami. Uvedená pozorování dosud slouží ke zpřesňování drah zmíněných těles a k určování jejich velikosti a tvaru. I v dnešní době tak hrají nezastupitelnou roli.

Tajemství vesmíru 11/2014