K ISS odstartovala s dvouměsíčním zpožděním trojice astronautů

24.07.2015 - Martin Reichman

K ISS odstartovala posádka Expedice 44. Šlo o první let po havárii Progressu M-27M. Nosnou raketu i kosmickou loď opět provázely problémy

Ve středu, krátce po 23. hodině našeho času, úspěšně odstartovala z kosmodromu Bajkonur kosmická loď Sojuz TMA-17M. Na oběžnou ji vynesla nosná raketa Sojuz-FG. Expedice, která měla původně začít již v květnu, měla téměř dvouměsíční zpoždění kvůli havárii zásobovací lodi Progressu M-27M. Dílčí problémy se ale nevyhnuly ani aktuálnímu letu. Kvůli chybě softwaru dokonce hrozilo odložení středečního startu. Závadu se naštěstí podařilo včas najít a odstranit a start proběhl zcela podle plánu.

Další problémy se objevily také u kosmické lodi. Té se po oddělení nosné části pravděpodobně nevyklopil jeden ze solárních panelů. Závadu detekovaly přístroje a chybějící panel potvrdily i snímky pořízené z ISS těsně před zadokováním. Pro samotný let, ani pro bezpečnost astronautů, tato závada ovšem nepředstavovala vážný problém. TMA-17M může k ISS letět i s jedním solárním panelem.

Expedice 44

Na ISS ke své misi zamířili Rus Oleg Dmitrijevič Kononěnko, Američan Kjell Lindgren a japonský astronaut Kimija Jui. Trojice tak doplnila stávající posádku tvořenou Scottem Kellym a Michailem Kornijenkem (oba jsou na ISS na experimentální prodloužené misi) a Gennadijem Padalkou.

Zajímavostí včerejšího startu je, že přibližně 2 minuty před startem nosné rakety přelétla nad kosmodromem Bajkonur právě Mezinárodní vesmírná stanice.

Středeční start rakety Sojuz-FG