K ISS zamířila Expedice 46: Dokování kosmické lodi se neobešlo bez komplikací

16.12.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

15 . 12 . 2015

15. prosince 2015 odstartovala krátce po poledni našeho času z kosmodromu Bajkonur ruská raketa Sojuz-FG s kosmickou lodí Sojuz TMA-19M. V rámci Expedice 46 zamířila k Mezinárodní vesmírné stanici trojice astronautů k plánované šestiměsíční misi. K ISS zamířili Rus Jurij Malenčenko, Brit Timothy Peake a Američan Timothy Kopra.

Start proběhl zcela bez komplikací, dokování lodi ovšem již tak hladké nebylo. Poté co se nezdařil první pokus o automatické připojení kosmické lodi, provedl Malenčenko nový manévr a loď musela být zadokována ručně. Po kontrole připojení nová posádka doplnila stávající sestavu Mezinárodní vesmírné stanice. Ruská kosmická agentura Roskosmos uvedla, že během prvního pokusu o připojení selhalo zařízení zajišťující automatické spojení s ISS.

TIP: Drama v nekonečném tichu: Nepovedené svařování na palubě kosmické lodi Sojuz

Rus Jurij Malenčenko se do vesmíru vydal už pošesté. Pokud svou misi zdárně dokončí, zařadí se s 815 dny na oběžné dráze za krajana Genadije Padalku na druhé místo v pořadí kosmických veteránů.

• Zdroj fotografií: ESA/NASA