Indické sondě MOM a americké MAVEN zbývají poslední dny k Marsu

04.09.2014 - Martin Reichman

Necelé tři týdny zbývají první indické vesmírné sondě Mars Orbiter Mission (MOM) do setkání s planetou Mars. Na oběžné dráze rudé planety bude pátrat po metanu biologického původu

Nejnovější zprávy hovoří o tom, že se sonda MOM nachází ve skvělém technickém stavu a je připravena zažehnout motory a provést závěrečnou korekci, která ji navede na oběžnou dráhu rudé planety, kde bude studovat především atmosféru a sledovat stopy metanu. MOM na své palubě nese pětici vědeckých přístrojů, fonometr pro detekci vodíku a oxidy deuteria, senzor pro detekci metanu, hmotnostní analyzátor, infračervený spektrometr a fotoaparát s vysokým rozlišením. Datum setkání sondy s Marsem je stanoveno na 24. září.

MOM odstartovala 5. listopadu 2013 z indického kosmodromu Satish Dhawan Space Centre a k dnešnímu dni urazila přes 620 milionů kilometrů. Aktuálně se sonda nachází přibližně 5 milionů kilometrů od Marsu. Zajímavostí je, že MOM je na heliocentrické dráze vlastně nyní před Marsem a ten ji relativní rychlostí 3 kilometry za sekundu „dohání“.

Současně s indickou družicí míří k Marsu také americká MAVEN, která je k rudé planetě ještě o 500 tisíc kilometrů blíže. Sonda by měla mimi jiné přinést odpověď na otázku, kam zmizela atmosféra rudé planety. K Marsu sonda MAVEN doletí o několik hodin dříve, přesněji 21. září.