K Měsíci míří čínská sonda: Poprvé se počítá i s jejím návratem na Zem

29.10.2014 - Martin Reichman

Po úspěchu indické sondy MOM se do vesmírné historie pokouší zapsat i Čína, k Měsíci vyslala svou první návratovou sondu

Když vloni v prosinci čínský modul Čchang-e 3 vysadil na Měsíci lunární rover Nefritový králík, stala se Čína teprve třetí zemí, která dopravila na Měsíc svůj stroj. Přestože se jednalo o krátkodobý úspěch, Peking ve svém úsilí nepolevuje a k Měsíci vyslal první návratovou sondu.

Na cestě kolem Měsíce

Čínská nosná raketa se sondou Čchang-e 5 Xiaofei (Pathfinder) odstartovala z vesmírného střediska Si-čchang ve čtvrtek 23. října ve 20:00 našeho času (v pátek ve 2:00 čínského času), následně došlo k úspěšnému odpojení sondy a Pathfinder se vydal směrem k Měsíci. Sonda nemá naplánovaný vstup na jeho oběžnou dráhu, využije ale jeho gravitaci při návratu zpět na Zemi. Během své krátké cesty stihl Pathfinder pořídit několik zajímavých fotografií Země a Měsíce.

Konec mise je naplánován na 1. listopadu, kdy by se sonda měla vrátit na Zem. Pro čínský vesmírný program to bude pravá zatěžkávací zkouška, Xiaofei bude muset překonat teplotu až 2 tisíce stupňů Celsia vznikající při průchodu atmosférou Země.

Úspěch je otázkou prestiže

Dobývaní Měsíce je pro Peking dalším důležitým krokem ambiciózního čínského vesmírného programu. Po Rusku a Spojených státech se Čína v roce 2003 stala teprve třetí zemí, která dokázala vlastními silami dopravit člověka na oběžnou dráhu Země. Do roku 2020 Peking plánuje na oběžnou dráhu vynést vlastní obdobu Mezinárodní vesmírné stanice a vyslat člověka na Měsíc.

guancha.cn