Kai Tak v Hong Kongu: Nový přístav na místě hrůzostrašného letiště

08.08.2013 - Jan Miklín

Hongkongské letiště Kai Tak bylo pro svou polohu postrachem pilotů. Dnes již letadla přistávají na letišti novém a z Kai Tak vznikl moderní lodní přístav

<p>V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda).</p>

V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda).


Reklama

Letiště sloužilo jako mezinárodní hongkongský vzdušný přístav od roku 1925 do 6. července 1998. Každé přistání představovalo pro piloty zatěžkávací zkoušku a v žebříčcích nejnebezpečnějších letišť světa se Kai Tak pravidelně umisťoval na horních příčkách.

Moře a hory

Důvodem byla poloha přistávací dráhy i okolí. Zátoka Kowloon, v níž letiště leželo, je lemována horami dosahujícími výšek okolo 600 m n. m. ještě ve vzdálenosti menší, než deset kilometrů. To znemožňovalo pozvolné klesání, a tak v provozu byla pouze jedna dráha, směřující do moře. A právě moře bylo druhým problémem: nedostatek místa a zvětšující se letadla donutili provozovatele letiště ranvej několikrát prodloužit, takže letadla přistávala na umělém poloostrovu. Když k tomu připočteme relativně vysoké budovy v blízkém sousedství letiště i nevyzpytatelný vítr v zátoce, je jasné, že piloti Kai Tak v oblibě neměli.

Místo letiště přístav

Vzrůstající intenzita provozu i omezení, vyplývající z polohy, si vynutily stavbu nového letiště (to se jmenuje Chek Lap Kok a leží 30 km na západ) a definitivní uzavření leteckého provozu na Kai Tak i přes protesty aviatických nadšenců, uvědomujících si unikátnost místa. Před vládou tak stála otázka, co s areálem dále. Odpověď přinesly problémy s nedostatečnou kapacitou námořního přístavu Tsim Sha Tsui, který již nestačil intenzitě přepravy zboží. Místo letiště tak měl vzniknout moderní přístav s několika moly, doplňkovou infrastrukturou i zábavním a obchodním centrem s celkovou plochou 76 tis. m2.

Stavební práce začaly v září roku 2009 a trvaly čtyři roky, než zde 12. června letošního roku přistála první loď, třistametrová Mariner of the Seas. Architektonický návrh počítá s možností odbavení až osmi tisíc pasažérů dvou velkých lodí zároveň, a prostory je také možné přeměnit ve výstaviště nebo koncertní sál. Stavba využívá moderní „zelené“ technologie, jako je například použití dešťové vody pro ochlazování nebo elektřiny z obnovitelných zdrojů.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Foster + Partners

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Délka Vasova běhu (švédsky Vasaloppet) činí 90 kilometrů a pravidelně se ho účastní téměř 16 000 lyžařů.

Zajímavosti

Podle dřívějších teorií byl výbuch supervulkánu Toba natolik silný, že téměř způsobil vyhlazení nejen lidské rasy, ale i mnoha dalších živočišných druhů.

Věda

I dnes lze koupit výrobky ze želvoviny, ačkoliv je lov zvířat zakázaný pod pokutou 175 tisíc korun.

Zajímavosti

Podle posledního výzkumu odpovídá hmotnost naší Galaxie 1,5 bilionu sluncí. K uvedené hodnotě vědci dospěli pomocí měření rychlostí kulových hvězdokup, jež obíhají galaktické jádro.

Vesmír

Mravenci rodu Cephalotes si ve větvích stromů vždy najdou cestu a dávají přednost té, která má nejméně křižovatek

Příroda

Již v době objevu byly obří sochy na terasách poničené, moderní rekonstrukce je ukazuje v původním stavu.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907