Kai Tak v Hong Kongu: Nový přístav na místě hrůzostrašného letiště

08.08.2013 - Jan Miklín

Hongkongské letiště Kai Tak bylo pro svou polohu postrachem pilotů. Dnes již letadla přistávají na letišti novém a z Kai Tak vznikl moderní lodní přístav


Reklama

Letiště sloužilo jako mezinárodní hongkongský vzdušný přístav od roku 1925 do 6. července 1998. Každé přistání představovalo pro piloty zatěžkávací zkoušku a v žebříčcích nejnebezpečnějších letišť světa se Kai Tak pravidelně umisťoval na horních příčkách.

Moře a hory

Důvodem byla poloha přistávací dráhy i okolí. Zátoka Kowloon, v níž letiště leželo, je lemována horami dosahujícími výšek okolo 600 m n. m. ještě ve vzdálenosti menší, než deset kilometrů. To znemožňovalo pozvolné klesání, a tak v provozu byla pouze jedna dráha, směřující do moře. A právě moře bylo druhým problémem: nedostatek místa a zvětšující se letadla donutili provozovatele letiště ranvej několikrát prodloužit, takže letadla přistávala na umělém poloostrovu. Když k tomu připočteme relativně vysoké budovy v blízkém sousedství letiště i nevyzpytatelný vítr v zátoce, je jasné, že piloti Kai Tak v oblibě neměli.

Místo letiště přístav

Vzrůstající intenzita provozu i omezení, vyplývající z polohy, si vynutily stavbu nového letiště (to se jmenuje Chek Lap Kok a leží 30 km na západ) a definitivní uzavření leteckého provozu na Kai Tak i přes protesty aviatických nadšenců, uvědomujících si unikátnost místa. Před vládou tak stála otázka, co s areálem dále. Odpověď přinesly problémy s nedostatečnou kapacitou námořního přístavu Tsim Sha Tsui, který již nestačil intenzitě přepravy zboží. Místo letiště tak měl vzniknout moderní přístav s několika moly, doplňkovou infrastrukturou i zábavním a obchodním centrem s celkovou plochou 76 tis. m2.

Stavební práce začaly v září roku 2009 a trvaly čtyři roky, než zde 12. června letošního roku přistála první loď, třistametrová Mariner of the Seas. Architektonický návrh počítá s možností odbavení až osmi tisíc pasažérů dvou velkých lodí zároveň, a prostory je také možné přeměnit ve výstaviště nebo koncertní sál. Stavba využívá moderní „zelené“ technologie, jako je například použití dešťové vody pro ochlazování nebo elektřiny z obnovitelných zdrojů.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Foster + Partners

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Událost, známá jako železniční neštěstí v Montparnassu, se objevila i v trikové scéně Scorseseova filmu Hugo a jeho velký objev či na obalu jednoho alba hardrockové skupiny Mr. Big.

Historie

O transport amerických speciálů na Takur Ghar se staraly vrtulníky MH-47E Chinook.

Válka

Modré šipky ukazují nově objevené slinné žlázy

Věda

Kamera pro cizí světy Lunar ExoCam

Vesmír

Zbarvení samců a samiček se liší hlavně v oblasti genitálií. Pokud v intimních partiích kosatky při výskoku nad hladinu zahlédnete bílý ovál se třemi černými skvrnami, jde o samici.

Zajímavosti

Leopold II. se svou početnou rodinou. Se svou ženou Marií Ludovikou Španělskou měl 16 dětí (12 synů a 4 dcery).

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907