Kamera v důchodu zachytila zrod mladičké protohvězdy

14.10.2015 - Martin Reichman

Již nepoužívané kameře ESO ISAAC (Infrared Spectrometer And Array Camera) se podařilo zachytit nádhernou podívanou – v Herbig-Harově objektu 212, vyfotila dvojici symetrických výtrysků rodící se protohvězdy. Tento objekt leží v souhvězdí Oriona, v hustém molekulárním mračnu, nedaleko známé mlhoviny Koňská hlava.

Výtrysky z nově narozené hvězdy

V oblastech, jako je tato, oblaka plynu a prachu kolabují pod vlastní gravitací, zrychlují svou rotací a stávají se stále teplejšími, až uvnitř oblaku vznikne mladá hvězda. Zbylý materiál, pohybující se kolem nově vzniklé protohvězdy, pak vytvoří akreční disk, ze kterého - za správných podmínek - časem vzniknou planety, asteroidy a komety.

Je běžné, ačkoli ještě úplně nevíme jak, že protohvězda a její protoplanetární disk, který tu vidíme z boku, vytvářejí výtrysky. Hvězda ve středu HH 212 je opravdu velmi mladá, snad pouhých pár tisíc let. Její výtrysky jsou pozoruhodně symetrické, s několika zhuštěninami rozmístěnými v relativně stálých intervalech. Tato stálost naznačuje, že výtrysky pulsují poměrně pravidelně a v krátkých intervalech. Dále od centra se rozsáhlé rázové vlny, vzniklé srážkami hmoty a vyvržené rychlostí několika stovek kilometrů za sekundu šíří do mezihvězdného prostředí.

eso.org