Kanada se chystá na Mars: Chce vyslat dvojici akčních sond

10.11.2014 - Martin Reichman

Těžké a pomalé rovery Curiosity a Opportunity by mohla na Marsu doplnit dvojice lehkých, částečně autonomních zařízení z Kanady

Přestože kanadský vesmírný program nepatří k těm nejskloňovanějším, má tato země za sebou poměrně velké úspěchy. Velmi úzce spolupracuje například s ESA, ačkoli není jejím právoplatným členem. Aktivně se podílí například na projektech spojených s ISS a úzké vztahy má také s americkou NASA. Mnoho Kanaďanů se účastnilo misí raketoplánů a velkým příspěvkem Kanady do pilotované kosmonautiky je i univerzální robotické rameno – Canadarm, umožňující v kosmickém prostoru za řízení z paluby zajišťovat celou řadu užitečných funkcí.

Javorové listy na Marsu

Nyní se ale země javorového listu chystá na svou první opravdu velkou vesmírnou misi. V roce 2018 by Kanadská kosmická agentura (CSA – Canadian Space Agency) ráda na Mars dopravila dvojici svých sond – Northern Light lander a Beaver rover.

Obě zařízení by měla kooperovat. Velký Northern Light lander by měl nést pětici vědeckých zařízení – Aurora Spectrometer pro měření záření v atmosféře, Argus Spectrometer pro měření spektrální analýzu povrchu, kamerový systém, seismické senzory a senzory pro měření UV záření, tlaku, teploty a dalších veličin.

Malý, zhruba 6 kilogramů vážící rover Beaver by měl být rychlou mobilní sondou s akčním rádiem zhruba jednoho kilometru. Beaver bude podle plánů vybaven kamerou pro manévrování a povrchový průzkum, seismickými senzory a povrchovým radarem. Chybět mu nebude ani nástroj pro sběr vzorků.

Kanaďané sobě

Cílem obou vědeckých zařízení je hledání známek života na Marsu a také analýza tamního životního prostředí. Zda se mise uskuteční, případně v jakém rozsahu, je zatím otázkou. V současné době běží kampaň, která má za cíl vybrat finanční prostředky na dokončení obou zařízení, celkem 1,1 milionu kanadských dolarů (21,5 milionu korun).

Canadian Space Agency