Kávový experiment na ISS: Od pressa k lepšímu motoru kosmické rakety

13.05.2015 - Martin Reichman

Pokud také patříte mezi lidský druh, který se bez ranního šálku dobré kávy nedokáže nastartovat, jistě pochopíte, jak zásadní událostí je doprava prvního kávovaru na Mezinárodní vesmírnou stanici. ISSpresso, jak se italskému stroji začalo přezdívat, ale neslouží jen potěše chuťových buněk astronautů. Je předmětem ryzího vědeckého zkoumání.

V beztížném stavu pojmy jako zpěnění, ponoření nebo plavání ztrácí na významu. Za všechny tyto na Zemi běžné fyzikální procesy je totiž zodpovědná gravitace, která jak známo ve vesmíru chybí. Kvůli chybějící mikrogravitaci je ale obtížné i samotné pití – i to je totiž ovlivněno gravitačními silami. Kromě nového kávovaru tak na ISS přistály i zbrusu nové pohárky, které využívají efektu povrchového napětí kapaliny a umožňují tak astronautům pít tekutinu ze šálku namísto z uzavřených tub a sáčků.

Ačkoli to na první pohled nemusí být patrné, šálky i kávovar na ISS opravdu slouží vědě. Kromě zlepšených možností stravování astronautů, poslouží výstupy „kávového experimentu“ při vývoji motorů kosmických lodí, nových typů paliva a kapalin v kontrolních systémech.

YouTube, blogs.nasa.gov