Každého z nás obklopuje oblak bakterií, který je jako otisky prstů

23.09.2015 - Stanislav Mihulka

Lidé jsou obklopeni miliony bakterií, které vyšly z jejich těla

V každém člověku žije téměř nepředstavitelné množství bakterií. Aby toho ale nebylo málo, každý z nás také vypouští miliony bakterií do vzduchu. Ty pak vytvářejí živý oblak mikrobů, který nás obklopuje.

Vědci Oregonské univerzity se rozhodli tyto oblaky prozkoumat a odebírali vzorky vzduchu v místnosti s dobrovolníky. Zjistili, že podle obsahu mikrobů ve vzduchu lze poznat, jestli tam je nějaký člověk a že dokonce každý člověk má svůj unikátní oblak mikrobů. Jsou to vlastně takové mikrobiální otisky prstů. V budoucnu toho možná využijeme, třeba při vývoji nových diagnostických metod v medicíně.

Baktérie se z nás dostávají do vzduchu různými cestami. Například streptokoky vydechujeme s dechem, propionibakterie se zase uvolňují z naší kůže. Dostanou se tam i střevní bakterie, jistě není nutné příliš rozvádět, jakým způsobem se to asi může dít.

Smithsonian, PeerJ