Kde hledat hvězdy: Česko má novou oblast tmavé oblohy

16.09.2014 - Martin Reichman

Ničím nerušený výhled na hvězdy nabízí milovníkům tmy nově vyhlášená oblast tmavé oblohy. Nachází se přibližně 40 kilometrů od Plzně

<p>Bortleho stupnice tmavosti oblohy.</p>

Bortleho stupnice tmavosti oblohy.

V Česku doposud existovaly pouze dvě podobná místa – Jizerská a Beskydská oblast. Manětínskou vyhlásilo na základě dohody deset obcí a pět dalších subjektů, kterým jde o ochranu nočního prostředí i zvýšení zájmu turistů. Dohodli se na tom starostové dotčených obcí a představitelé Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

"Ty dvě oblasti, které už u nás existují, jsou na hraničních horách, tedy poměrně daleko od civilizace. Zde na Manětínsku ale oblast nacházíme uprostřed západních Čech," uvedl Pavel Suchan z ASU AV ČR. Po celém světě je více než 40 parků s tmavou oblohou, na evropském kontinentě osm. Česko se s třemi nyní dostává na evropskou špici.

Světlo hvězdám nepřeje

Nová oblast, která má rozlohu 346 kilometrů čtverečních, zahrnuje obce Manětín, Nečtiny, Štichovice, Hvozd, Štědrá, Pšov, Bezvěrov, Krsy, Dražeň a část katastru Toužimi. Podle Michala Bareše z České astronomické společnosti patří Manětínsko v ČR k místům s nízkým světelným znečištěním. Je to dáno tím, že region je jen řídce osídlen, nenachází se tam větší města, průmyslové podniky ani jiné zdroje umělého světla.

V přirozené tmě má člověk možnost očima vidět zhruba 3 000 hvězd, na venkově je to do 2 000, ve městě jsou to často jen desítky hvězd. Měření na Manětínsku ukázala, že nebe je tam podobně tmavé jako na horách, velmi dobře je vidět Mléčná dráha, spatřit lze přes 2 000 hvězd.

Astroturistika a hledači tmy

Podle Suchana funguje ve světě takzvaná astroturistika, kdy lidé jezdí za tmou. "Rozhodně to přitáhne pozornost lidí, turisté si mohou uvědomit, že příroda neexistuje jen ve dne, ale i v noci," uvedl. Právě to si slibují od nové atrakce i starostové dotčených obcí.

TIP: Jak fotit vesmír: Začínáme s fotografováním hvězdného nebe

Podle ředitele Hvězdárny a planetária Plzeň Lumíra Honzíka už se na Manětínsko astronomové sjíždějí roky na letní astronomické praktikum a na odborná pozorování. Loni začala také pozorování oblohy pro veřejnost. Právě Manětín by měl být symbolickým centrem oblasti.

Pro starosty a obyvatele zapojených obcí vyhlášení neznamená omezení ani investice. Důležité je zachování současných podmínek a zamezení nárůstu světelného znečištění. Do budoucna obce počítají s tím, že pokud budou například dělat nové veřejné osvětlení, budou spolupracovat s odborníky.

ČTK