Kde se nachází střed našeho vesmíru?

10.04.2014 - Michal Švanda

Podle současných kosmologických teorií (tedy teorií zabývajících se vznikem a vývojem vesmíru) nemá vesmír žádný střed. Předpokládá se, že je homogenní (všude stejný) a izotropní (stejný ve všech směrech) a že se rozpíná ve všech svých bodech. Pro smrtelníka je nesmírně obtížné přijmout model rozpínání vesmíru z „bodu velkého třesku“, aniž by se rozpínal „odněkud“.

TIP: Nová studie naznačuje, že vesmír se rozpíná nerovnoměrně

Zkusme si tedy pro názornost představit vesmír jako nafukující se balonek a sebe jako dvojrozměrné bytosti, které se mohou pohybovat pouze po jeho povrchu, a nevnímají tudíž nic „vně“ ani „uvnitř“ balonku. Takový „vesmír“ se bude též rozpínat, budeme-li se však přemísťovat po povrchu balonku libovolným směrem, nikdy nenajdeme žádný význačný bod, který bychom mohli označit jako střed rozpínání. A v našem vesmíru to zřejmě funguje velmi podobně.

Tajemství vesmíru 3/2013